- Lukáš Bauer
- Mobily
- 11. listopadu 2025
- 10:45
Telefony bez nabíječky? Češi si zatím na nový standard nezvykli
Vyplývá to z aktuálního průzkumu Instant Research. Zároveň je však udržitelnost pro české spotřebitele při výběru mobilního zařízení důležitým faktorem. Nicméně při rozhodování o nákupu hrají klíčovou roli především cena a kvalita, které jsou zásadní pro devět z deseti dotázaných.
Nové telefony bez nabíjecích adaptérů jsou již běžnou praxí, se kterou se spotřebitelé potkávají několik let. Přesto se 65,2 % dotázaných Čechů vyjádřilo, že jim to vadí. A to i přesto, že sami mají doma často dostatek různých typů nabíječek – od klasických síťových přes bezdrátové až po nabíječky do auta. Tento problém platí napříč všemi věkovými kategoriemi od 18 do 65 let. Větší problém s tím však mají ženy.
„Je překvapivé, že i když máme už přes rok na evropském trhu sjednocené nabíječky a většina výrobců navíc používá standard USB-C mnohem déle, tak je Češi v balení stále postrádají.
Náš průzkum zároveň ukázal, že většina Čechů doma má nabíječky v hodnotě okolo 1000 korun, tedy několik kusů. Zákazníkům tak zřejmě nejde o to, že by neměli čím nabíjet, ale spíše touží po tom pocitu mít k novému telefonu i nabíječku zářící novotou,“ říká k této problematice Daniel Havner ze společnosti FIXED.
Kvalita a cena
Přestože dnes nejsou nabíjecí adaptéry ani sluchátka součástí balení nových mobilních telefonů, je možné si je dokoupit samostatně. Při výběru příslušenství k mobilnímu zařízení dbá 96,3 % Čechů především na kvalitu. Ta je důležitá pro všechny bez ohledu na věk a pohlaví. Významnou roli při rozhodování ale hraje i cena. Ta je podstatná pro 94,4 % Čechů.
Zároveň je pro Čechy důležitější dostupnost příslušenství online než v kamenné prodejně, a to především kvůli širší nabídce. Téměř polovina spotřebitelů (49,3 %) však nadále oceňuje možnost nákupu v kamenné prodejně, a to zejména ženy (54,9 %).
Češi při výběru příslušenství zohledňují i design
Design hraje při výběru mobilního příslušenství stále důležitější roli. Na vzhled produktů se zaměřují především mladší uživatelé ve věku 18 až 26 let, avšak estetická stránka je důležitá i pro starší generace.
Průzkum Instant Research pro českou společnost FIXED.zone ukazuje, že design je pro spotřebitele důležitější než samotná barva produktu. Zatímco vzhled řeší 69,8 % mužů, barva je podstatná pro 56,9 % z nich. Podobný trend se projevuje i u žen, kdy design zohledňuje 76,3 %, zatímco barvu 69,5 %.
S blížícími se Vánoci proto při výběru dárků nepodceňte jak kvalitu produktu, tak i jeho vzhled. Design už dávno není jen otázkou estetiky. Spotřebitelé jej vnímají jako součást kvality i identity značky.
Průzkum zároveň ukazuje, že více než polovina respondentů zohledňuje při výběru také známost značky. Ta se pro mnoho zákazníků stává zárukou kvality i jistotou dobré zkušenosti. Český původ značky pak řeší zejména lidé ve středním věku a vyšším věku, a to zhruba třetina dotázaných (33 %).
Zdroj: Instant Research, FIXED


Sdílení
Twitter
Komentáře
Email